leering-begeleiding-leer-ondersteuning-lansink
leering-begeleiding-leer-ondersteuning

Leerlingbegeleiding – verder met jouw talent

Samen met de leerling, zijn ouders en de school ga ik op zoek naar wat de leerling nodig heeft. Voor elke leerling is de hulpvraag weer anders. Ik ga daarbij op eerste plaats uit van de mogelijkheden van de leerling.

‘Alle kinderen zijn prachtige mensen in wording. In principe is alles al aanwezig. Het is een voorrecht om kinderen te mogen helpen hun mogelijkheden te ontdekken en ze te begeleiden in hun ontwikkeling om te worden wie ze willen en kunnen zijn.’

Vanuit deze visie probeer ik een vertaalslag te maken naar het nuchtere dagelijks leven en de schoolse praktijk. Wie is de leerling die tegenover mij zit? Waar liggen zijn mogelijkheden en talenten? Wat vraagt de school, het vak, de docent of expert, en waarom(!)? Waar liggen de mogelijkheden van school, vak, en docent? En waar zijn er raakvlakken van waaruit we verder kunnen bouwen?

Natuurlijk spelen ook factoren als ‘de thuissituatie’, ‘de vriendenkring’ en ‘de buitenschoolse activiteiten’ een rol in wie de leerling is, wat hij wil en wat hij kan. De basale vraag is dan: “Hoe kunnen we voor dit kind met deze ouders op deze school, op dit vlak, een situatie creëren waarin het kind optimaal tot ontwikkeling kan komen?”
Samen met het kind, zijn ouders en de school ga ik op zoek om een passend antwoord te geven op deze vraag.